سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مردود

مطالب اخیر وبگاه

لینک دوستان وبگاه

آرشیو مطالب

برچسب‌ها

طراح قالب

ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
یا صاحب الزمان (عج) السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) یا مهدی ادرکنی ...

دعای روز چهارم ماه خدا

 اَللّهُمَّ قَوِّنی فیهِ عَلی اِقامَةِ اَمْرِکَ وَاَذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وَاَوْزِعْنی فیهِ لاِدآءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ 

وَاحْفَظْنی فیهِ بِحِفْظِکَ وَسَتْرِکَ یا اَبْصَرَ النّاظِرینَ 

................................

خدایا نیرو ده مرا در این ماه برای برپا داشتن فرمان و دستورت و بچشان به من شیرینی ذکرت و به من یاد ده 

در این ماه طرز بجا آوردن سپاسگزاری خود را به بزرگواریت و نگاهم دار در آن

به نگهداری و محافظت خود ای بیناترین بینایان 

................................

چهار روز است که درهای آسمان به رویت گشوده شده. برای بر پاداشتن فرمان و دستور خدا برخیز آنگونه که شایسته است و سپاسگزارش باش. بی‏شک پروردگارت به احوال تو بیناترین بینایان است .

 منزلت و پیشوایی قرآن در زندگی

قرآن در آیات فراوانی به بیان منزلت رفیع و شأن والای خویش پرداخته است تا هیچ کس حجتی در رویگردانی از قرآن نداشته باشد و کسی هم که به قرآن روی می‌آورد، با معرفت و بینش در وادی آن گام نهد. اهل بیت(علیهم السلام) که عارف به حقیقت قرآن هستند، همپای آن، این منزلت و فضیلت را به خوبی تبیین کرده‌اند. اینک نمونه‌ای از سخنان امام حسن مجتبی(علیه السلام) در این خصوص ذکر می‌شود:

اربلی از امام حسن(علیه السلام) نقل می‌کند که فرمود: در این قرآن، چراغ‌های نور و شفای سینه‌هاست. پس باید سالک، در نور آن سلوک کند و با این ویژگی، دل خود را لگام زند؛ زیرا این اندیشیدن (و از نور قرآن بهره‌بردن) حیات دل بیناست؛ همان سان که آدمی در تاریکی ها، با (تابش) نور، روشنایی می‌گیرد.1

دیلمی می‌گوید: امام حسن(علیه السلام)فرمود: در دنیا جز این قرآن، چیزی باقی نمانده است. پس آن را امام و پیشوای  خود قرار دهید تا شما را به هدایت (فطرتتان) راهنمایی کند. سزاوارترین مردم به قرآن، کسی است که به آن عمل می‌کند؛ هر چند آن را حفظ نکرده باشد و دورترین مردم از قرآن، کسی است که به آن عمل نمی‌کند؛ هر چند آن را بخواند. 2

در این حدیث، مقصود امام حسن(علیه السلام) این است که قرآن کریم را امام و پیشوای خویش در سیره عملی و زندگانی قرار دهید و بر اساس آن عمل کنید.

1 / کشف الغمه، ج1، ص5732 / إرشاد القلوب دیلمی، ص79

امام حسن (ع) و مرد شامی
مردی از اهالی شام می‌گوید:
روزی در مدینه شخصی را دیدم با چهره‌ای آرام و بسیار نیکو و دارای حسن جمال که تا به حال چنین مردی ندیده بودم و به طرز زیبایی هم لباس پوشیده و سوار بر مرکبی بود دل من به طرف او مایل شد و درباره او پرسیدم، گفتند: او حسن بن علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ است.
با شنیدن نام او خشمی سوزان سرتا پای وجودم را فرا گرفت و بر علی بن ابی طالب حسد بردم که چگونه او چنین پسری دارد. پیش او رفته و پرسیدم آیا واقعاً تو فرزند علی ـ علیه السّلام ـ هستی؟ (گویا مرد شامی همان طور که گفته شد علی ـ علیه السّلام ـ را سزاوار داشتن چنین فرزندی نمی‌دید و این هم در اثر تبلیغات سوء معاویه در شام بوده است.) وقتی تأیید کرد، من او و پدرش را ناسزا گفتم.
پس از آن که به ناسزاگویی پایان دادم، به من سلام کرده و خندید و پرسید: آیا غریب هستی؟
گفتم: آری.
فرمود: با من بیا گویا امر بر تو مشتبه شده است اگر چیزی بخواهی به تو عطا می‌کنم اگر طلب ارشاد کنی تو را هدایت می‌کنم و اگر در حملِ بار کمک بخواهی کمکت می‌کنم و اگر گرسنه باشی تو را سیر می‌کنم و اگر برهنه باشی تو را می‌پوشانم و اگر محتاج باشی بی‌نیازت می‌کنم و اگر رانده شده‌ای تو را پناه می‌دهم و اگر مهمان ما باشی تا وقت رفتن از تو پذیرایی می‌کنم زیرا که در خانه ما به روی هر نیازمند و درمانده‌ای باز است. مرد شامی چون این سخنان را که از روی حلم و بردباری امام بیان می‌شد شنید، شروع به گریستن کرد و گفت: شهادت می‌دهم که توئی خلیفة خدا در روی زمین و خدا بهتر می‌داند که رسالت و خلافت را در کجا قرار دهد. پیش از آنکه تو را ملاقات کنم تو و پدرت دشمن‌ترین خلق در نزد من بودید و حالا که تو و پدرت را شناختم محبوب‌ترین خلق خدائید نزد من. گویا پس از این برخورد، امام مرد شامی را به خانة خود می‌برند و تا مدتی که در مدینه بود میهمان حضرت بود و از محبّان و مریدان امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ شد و دیدگاهش نسبت به خاندان پیامبر دگرگون و در زمرة شیعیان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ داخل گردید.
درسی از علامه میرجهانی

ارادت به امام حسن (ع)
هر چند علامه شیفته و علاقمند به تمام اهلبیت و حضرت صاحب الامر( ع) بودند، اما ارادت و احترام خاصی نسبت به کریم آل طه حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) داشتند و ایام ولادت و شهادت این ابر مرد مظلوم دنیای اسلام را ارج می نهادند.
علامه می فرمودند:
خود حضرت امام حسین (علیه السلام) ، نیز شیفته امام حسن علیه السلام بوده است.

کرامت و بخشش
علامه میرجهانی در کنار همه فضایل و ویژگیهایی که داشتند از خط زیبایی نیز برخوردار بودند.
در زمان جوانی یکی از ثروتمندان جرقویه (محله تولد و سکونت علامه در کودکی و نوجوانی) از ایشان در خواست می کند که یک قرآن با خط زیبا برایش بنویسند و در مقابل سی تومان (به ارزش حدود هشتاد سال پیش) به علامه بپردازد.
علامه میرجهانی پس از کتابت قرآن، آن را می برند و تحویل او می دهند. اما آن فرد به هر دلیل از پرداخت سی تومان مقرر خودداری می کند و در عوض غلات زیاد ( گندم، جو، ارزن و ...) به آقا می دهد و علامه آنها را در انبار منزل ذخیره می کنند.
پس از مدتی قحطی منطقه آنها را فرا می گیرد و قیمت غله بسیار بالا می رود. در چنین شرایطی افراد سودجو و طماعی پیدا می شوند که از فرصت سوء استفاده کرده، پول و اشیاء قیمتی مردم از قبیل طلا، نقره و ... را به قیمت کم و ناچیز گرفته و در قبلا آنها مقدار اندکی غلات با قیمت گزاف می دهند.علامه هنگامیکه اوضاع را این چنین می بینند اعلام می کنند:
هر کس احتیاج به غلات دارد بیاید، وسایل و اشیائی ودیعه بگذارد و غلات مورد نیاز خود را ببرد.
درضمن اسم صاحبان آنها را هم یادداشت می نموده اند.
بعد از سه ماه که با الطاف حضرت حق (جل و علی) قحطی بر طرف می شود، علامه اعلام می کنند که افراد بیایند و وسایل به ودیعه گذاشته شده را بگیرند، و در مقابل غلات هیچ بهایی از مردم دریافت نمی کنند.
منبع : سایت تبیان +
مطالب بیشتری از درس اخلاق علامه میرجهانی +

قول امروز من
از این پس بیشتر از قبل به قرآن اهمیت می دهم،
آیه هایش را می خوانم و به معنایش توجه می کنم و سعی می کنم آن را در زندگی به کار گیرم.
نسخه کاغذی میهمانی چهارم A5
طرف اول / طرف دوم
یک سال قبل در چنین روزی / سلام چهارم +

برگرفته از وبلاگ منم سلام به نشانی http://manamsalam.blogfa.com/


نویسنده فرشاد براتی در سه شنبه 91/5/3 | نظر

یه بار دیگه رمضان اومد و ما افتخار پیدا کردیم که در این ماه با عظمت روزه بگیریم، اما ای کاش ما واقعا می دونستیم که توی چه ماهی هستیم و چطور باید استفاده کنیم از این ماه

پ.ن:
به خودم می گم که انقدر راحت سه روز از این ماه رو از دست دادم


نویسنده فرشاد براتی در دوشنبه 91/5/2 | نظر

 

دعای روز سوم ماه خدا

اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبیهَ وَباعِدْنی فیهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالْتَّمْویهِ 

وَاجْعَلْ لی نَصیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فیهِ

 بِجُودِکَ یا اَجْوَد الاْجْوَدینَ  

................................

خدایا روزیم کن در این ماه تیزهوشی و بیداری و دورم گردان در آن از بی خردی و اشتباه کاری 

و مقرر فرما برایم بهره ای از هر خیری که در آن نازل گردانی

 به جود و کرمت ای باجودترین جودمندان 

................................

امروز سوم رمضان است. برای تیزهوشی و بیداریت دعا کن و از هر چه در آن بی ‏خردی و اشتباه‏ است ‏بپرهیز.

 سهمت را از خیر و برکت این ماه افزون تر بخواه که او بخشنده ‏ترین بخشندگان است.

 فاطمه (س) در آداب روزه دار سخن می‏گوید

حضرت فاطمه (علیها السلام) سیده نسوان عالم در آداب روزه‏دار می‏فرماید:
عن جعفر بن محمد عن آبائه عن فاطمه (علیهم السلام) : «انها قالت: ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه‏»*

جعفر بن محمد (علیهما السلام) از آباء گرامش از فاطمه دخت گرام رسول الله (صلی الله علیهم اجمعین) روایت می‏نماید: که حضرت زهرا (علیها السلام) فرمود: صائم با روزه خویش کاری نکرده (یعنی حق روزه را ادا نکرده) هر گاه زبان و گوش و چشم و جوارحش را از (آنچه که بر آنها حرام است) حفظ نکرده باشد.

یعنی روزه یک مسمای واقعی از حفظ شکم از کل خوردنیها و نوشیدنیها و مبطلات دیگر و خلاصه‏ای از اجتناب از گناهان و معصیت‏خداوند می‏باشد، زیرا روزه‏دار بدون پرهیز از تمامی محرمات روزه واقعی را در خویش تحقق نبخشیده است.

* وقایع الایام خیابانی، ص 432

پذیرایی شایسته از مهمان

قرآن کریم در شرح ایثار خاندان نبوت در سوره مبارکه حشر می فرماید:

و یوثرون علی انفسهم و لوکان بهم خصاصه*

در حدیث آمده است که مردی خدمت رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) شرفیاب شد و از گرسنگی شکایت کرد،رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) شخصی را به حجره های همسران خود فرستاد تاچیزی برای مرد فقیر بیابند، اما همگی آنها گفتند:  نزد ما چیزی جز آب نیست. سپس پیامبر (صلّی الله علیه وآله) رو به اصحاب کرد و فرمود: چه کسی امشب این مرد فقیر را مهمان می کند؟

علی علیه السلام فرمود: من پذیرائیش می کنم ای رسول خدا!

پس به طرف خانه حرکت کرد و جریان را به اطلاع حضرت فاطمه علیها السلام رساند، حضرت فاطمه گفت: نزد ما غذایی، جز به اندازه دختر بچه ای نیست و لکن ما مهمان را بر خود مقدم می داریم.

آن شب علی علیه السلام به فاطمه علیها السلام فرمود: شما بچه ها را خواب کن، من از مهمان پذیرایی می کنم. چراغها را خاموش کرد و خوب به همراه مهمان سر سفره نشست، اما خود از غذا چیزی نخورد تا اینکه مهمان سیر شد، صبح همان شب این آیه نهم از سوره حشر در شأن ایشان، (علی و فاطمه علیه السلام) نازل شد. علی علیه السلام صبح که خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شد. (بی آنکه سخنی بگوید) پیامبر (ص) تبسم کرد و آیه فوق را تلاوت فرمود و ایثار آنها را ستود.**

* حشر/هر چند به چیزی نیازمند باشند باز مهاجران را با خویش در آن چیز مقدم میدارند (و جانشان بکلی از بخل و حسد و حرص دنیا پاک است).

** تفسیر نمونه، ج 23، ص 519 - ریاحین الشریعه، ج 1 ص 157 - فاطمه بهیجه قلب المصطفی: ص 35

 و ما ادریک ما الفاطمه؟! (پای کلام علامه حسن زاده آملی)

انسان کامل اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل کل است، و اگر زن باشد مظهر، و صورت نفس کل و سخن او «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ»  و حدیث نبوی « اُمّ ابیها» بر همین روال و مدار حقیقی و تفسیر انفسی قابل فهم و ادراک است. 

بدان دلیل «فاطمه» نامیده شد که خلق از ادراک و معرفت ذات و هویّتش محرومند و فرمود: «اِنّما سُمّیت فاطمة لانَّ الخلقَ فُطِموا عَن معرفتِها». پس: الفاطمةُ ما الفاطمةُ و ما ادریکَ ما الفاطمةُ؟!

حضرت زهرا علیهاالسلام ، هم «لیلة القدر» است و هم «یوم الله» و یازده قرآن ناطق از این لیلة القدر فرود آمده و آن جناب امّ الائمّه است؛ چنان که انسان کامل کتاب الله و حضرت فاطمه علیهاالسلام «امّ الکتاب».

در بیان مراتب لیلة القدر است که لیلة القدر بنیه انسان کامل و سینه خاتم است و قرآن در آن و به سوی آن فرود آمد و قابل و حامل آن است.  فاطمه علیهاالسلام قرآن شناس و مفسّر قرآن است. +

حضرت بی بی، عصمة الله الکبری می گوید: « الهی شکرت که مرا در هیچ مرحله ی قرآن معطل نگذاشتی.» این حرف یعنی چه؟! 

جناب شیخ مقید، جناب سید مرتضی علم الهدی و بزرگان دیگر نظیر امثال و نظایر آنان، حضرت صدیقه ی طاهره را عصمة الله الکبری می دانند. امام حسن عسکری علیه السلام، امام،حجة الله، در روایتی می فرماید که: « ما (ائمه)، حجت های خدا بر شمائیم و جده ی ما فاطمه حجت خدا بر ماست.»

این چه مقامی است دیگر؟! این چیست؟! سبحان الله! سبحان الله!

                  قدر خود بشناس و مشمر سرسری        خویش را از هرچه گویم برتری +

 خلق را یارای ادراک مقام علمی و عملی فاطمه زهرا علیهاالسلام نیست و معرفت به کنه شخصیت فاطمه علیهاالسلام میسور احدی نمی باشد که آن انسان کامل را باید انسان کامل بشناسد و بشناساند.

در هر آنی به نعمتهای غیر متناهی الهی متنعمی.

مبادا آنها را در راه معصیتش صرف کنی!

هزار و یک کلمه، جلد 7، کلمه 983، صفحه 338
این را نیز ببینید
فاطمیون اینگونه اذان بگویند ... +

قول امروز من

از امروز به بعد بیش از قبل به پدر و مادرم محبت می کنم ،

اگر مرا کاری داشتند بی درنگ اجابتشان کنم و اگر درخواستی داشتند اطاعت می کنم.

 حضرت فاطمه (س) می فرمایند:

همیشه در خدمت مادر و پای بند او باش، چون بهشت زیر پای مادران است؛و نتیجه آن نعمت های بهشتی خواهد بود.

کنزل العمّال: ج 16، ص 462، ح 45443


همچنین می فرمایند: خداوند، نیکی به پدر و مادر را سبب امان از خشم خود قرار داد. 

بحارالانوار/29/223


نسخه کاغذی میهمانی سوم A5

طرف اول / طرف دوم


یک سال قبل در چنین روزی / سلام سوم +

برگرفته از وبلاگ منم سلام به نشانی http://manamsalam.blogfa.com/


نویسنده فرشاد براتی در دوشنبه 91/5/2 | نظر
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )